Tina och Jenny diskuterar!

Tina som skriver nu i stunden av en diskussion som vi har haft i säkert några år nu. Erika har hört om den iaf och den kom upp i helgen när vi var uppe i Sörsjön! Men för att komma till sak så tror inte Jenny på mig eller någon annan så vi bestämde oss för att skriva ett blogginlägg där jag hoppas att alla som läser detta skriver en kommentar och säger vem som har rätt! Diskussionen är om kossor!

Min teori eller ja verkligheten: 
 
En ko och en tjur är av samma ras. (Det skulle räcka med att skriva såhär men måste nog gör det utförligare för att Jenny ska förstå!) En ko är alltså en tjej och en tjur är en kille av samma ras! Av kon får vi mjölk och det får vi inte av tjuren då många ungtjurar går till slakt och det är helt enkelt inte möjligt! Så att säga ko och tjur är samma ras, precis som älgko och älgtjur är av samma ras (hon tror att även älgkon har horn)

//Tina!


Jenny här! Jag säger bara såhär, OM det nu skulle komma massa kommentarer så är det inte säkert att jag kommer tro på vad alla skriver. Jag har min teori och jag står fast vid den.

Min teori:

Jag tror inte att en ko och en tjur är av samma ras. Kossor är kossor, och tjurar är tjurar. Det finns kossor som är både tjejer och killar, och likadant med tjurar. Jag menar, på somrarna när alla kor är ute, om det är som Tina säger, att det bara skulle vara tjejer ute i hagarna då, det är ju helt fel??? för då skulle det ju finnas HUR MYCKET med tjej kossor som helst, för det är ju inte direkt man ser tjurar i hagarna på somrarna. Så jag är fast vid att kor är en ras med både killar och tjejer, och tjurar är en ras med både killar och tjejer.

//Jenny


Alla som läser detta, kommentera gärna och säg vad ni tycker och tänker :)



Kommentarer
Postat av: Erika

Älskade vän!! Eftersom jag älskar dig hoppas jag på att din blogg inte har allt förmycket läsare eftersom du gång på gång kommer bli dumförklarad tack vare det här!

Jag håller som vanligt med Tina i den här diskusionen, precis som alla andra.

Kan ju även säga att när de här kom upp i Sörsjön fick sig hela bordet ett gott skratt.



Du kanske ska googla ordet "nötkreatur":



"Nötkreatur, nötdjur eller nötboskap (Bos taurus), i dagligt tal oftast kor, är domesticerade klövdjur (tamboskap) av familjen oxdjur, det vill säga vanliga kor, tjurar, kvigor och kalvar. Dessa djur används oftast som husdjur för mjölkproduktion (vilket ger komjölk), köttproduktion (vilket ger nötkött, oxkött och kalvkött) och som dragdjur (då används kastrerade tjurar som kallas oxar). Även andra delar av djuret kan tas tillvara.."



KO: "Med ko avses vanligen en hona av arten nötkreatur (Bos taurus) som har kalvat, det vill säga fött en avkomma, och därför producerar mjölk. Även honor av älg, hjort, elefant och valar kallas för ko.



Innan honan hos ett nötkreatur har kalvat första gången kallas den för kviga."



Tjur. "Tjur är en individ av hankön av nötkreatur, älg med flera hovdjur. Om tjuren är kastrerad blir den en oxe. Tjurar med fint avelsvärde får oftast bli avelstjurar."



Säg till mig när du ger upp!!

2010-02-23 @ 12:37:31
URL: http://erijka.blogg.se/
Postat av: *.wiki

Bästa av allt är att ni båda har fel, men någon tänker rätt!

Finns många raser av kor, som både har en "hihi" och en "hoho"..

Men på tal om sjävla arten Ko så heter det Ko för tjejen, Tjur för killen och kalv för barnen, Oavsett kön.



Och tjurfajter och liknande så är det alltid en manlig art, de är mer lätt retliga och agro!

2010-02-23 @ 12:38:56
Postat av: Blirren

Kossa är vanligen honan av arten Nötkreatur! Den får bara kallas det efter att den har fått BARN jenkan! haha. Innan dess kallas den Kviga. Tjur är hanen av nötkreatur. Älg, hjort och elefant honor kan också kallas ko. Sökte på internet och med andra ord har Tina rätt :P rolig diskussion det där.

2010-02-23 @ 12:41:26
Postat av: linnea

inte förvånad av jennys envishet, men varför inte bara kolla dom här länkarna så har du ditt svar jenny! http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjur

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ko

http://blogg.passagen.se/ostergrytinge/entry/kviga_ko_stut_eller_tjur



Bara du ger upp den här ;) Tina har rätt! Och jenny du sa ju "då skulle det bara vara tjejer ute i hagarna då, det är ju helt fel??? för då skulle det ju finnas HUR MYCKET med tjej kossor som helst, för det är ju inte direkt man ser tjurar i hagarna på somrarna." o ja.. tänk efter själv, skulle man blanda kor och tjurar tillsammans skulle dom ju föröka sig? tjurarna brukar oftast stå för sig i andra hagar. :)

2010-02-23 @ 15:17:51
URL: http://liinneasblogg.blogg.se/
Postat av: Moster

Men hur mycket jag än skulle vilja att du har rätt,så har du fel nu gumman. Tänk så här: Alla kor i hagen som alltid ska in o "mjölkas" på kvällen det är "honor" inte kan väl hanar producera mjölk ? Här på Öland står tjurarna för det mesta inne i lagårn året om. Spenar = Kor . En "snopp" = Tjur .

Precis som med hundar o andra djur samt oss människor. Kram

2010-02-23 @ 15:25:57
Postat av: Emelie

Ja.. Vad ska man skriva? Jag finner inga ord för dig gumman! ;D Det är du och en annan liten söt sak ur Nalle Puh "Jag är inte dum, har bara lite otur när jag tänker ibland".. Men den dagen du hittar en kossa med en snopp, så säg till ;)

2010-02-23 @ 16:13:32
URL: http://murra.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jaa Jenny, det är bara du ger upp nu. Denna diskussion har ju levt i typ 4 år nu.. Och du har fortfarande fel... =P

2010-02-24 @ 11:56:09
Postat av: Henke

Hoppas, hoppas, HOPPAS inte många följer din blogg...

2010-02-24 @ 20:15:57
Postat av: Therre

Jenny: Hur är det möjligt att det bli kalvar om tjurar är en ras och kor är en annan? Är det tjurklavar och kokalvar då? Och hur ser man skillnad på dem?



Jag håller med Tinas argument i denna frågan, liksom alla andra.

2010-02-27 @ 08:38:03
URL: http://therre.bloggagratis.se
Postat av: wall

hahahahahahahahahhahahaahah :D

2010-02-27 @ 12:51:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0