Något att tänka på..

Idag hade vi en föreläsning hela förmiddagen, ganska intressant faktiskt. Kändes lite segt bara, eller att klockan gick sakta liksom, men intressant, det var det :)
Det som jag fastna lite för var hur det egentligen funkar i vårat samhälle med kön och sådant. Finns egentligen hur mycket som helst att ta upp men jag nämner några bara. Till exempelt: Varför har affärer så som Ica Maxi och Ikea "familjeparkeringar" och då skyltar med en pappa, en son som håller i pappans hand, en mamma och brevid henne står det en barnvagn??? tänk sånna som är homosexuella till exempelt.. varför kan det inte vara en skylt med två tjejer och en barnvagn?? och varför ska mamman hålla i barnvagnen, det kan väl lika gärna pappan göra? Dom där parkeringarna är ju antingen för familjer med barnvagnar, men varför då inte ha en skylt med BARA en barnvagn? Så himla dumt egentligen, om jag får säga min mening.

Samma med skötbordsskyltar, varför är det ALLTID tjejer (mamman) som står vid skötbordet med barnet?? varför kan inte killen (pappan) stå där? 

Skyltar med friluftsområde på, då är det ett barn som går först, mamman i mitten och pappan går sist med packningen.. varför är det så? för att pappan är starkast?? tjejer kan väl vara lika starka dom eller? finns till och med tjejer som är starkare än killar.



En annan sak som togs upp idag var toaletter på offentliga platser. Varför finns det tjej toaletter och kill toaletter? varför kan vi inte gå på samma??? Föreläsaren som vi hade idag berättade att en gång när hon var ute någonstans så behövde hon gå på toa. Det var världens kö till tjej toaletterna, och till killarna var det ingen kö men det var upptaget. Killen som var inne på toaletten kom ut och föreläsaren frågade alla om det var pissoarer inne på killarnas, alla tjejer titta på henne och killen svarade: nej, och höll upp dörren åt henne. Så hon gick ju in där såklart, hon var ju kissnödig liksom :P alla tjejer såg väl lite chockade ut men sen när hon kom ut från toan så stod det flera tjejer i kö till killarnas toalett också.



En annan grej är varför frisörerna har skyltar där det står till exempelt: dam 200 kr, herr 170, pensionär 150, barn 150. Känner ni igen det? Varför är det?? för att tjejer har mer hår?? killar kan väl också ha långt hår eller?? så mysko så det är galet alltså. visst, pensionärer, föreläsarna sa att dom får väl inte så himla mycket pengar, nej visst kanske inte, men vi studenter då?? har vi mycket pengar eller?? NEJ! men vi måste ge 200 spänn för att klippa oss, när en kille kan ha lika långt hår liksom. Det borde istället vara typ hur lång TID det tar eller något sånt. Fick även höra att frisörsalonger får inte ha sådär längre med olika summor för dam och herr... men det har dom fortfarande ändå. sjukt.

Ja nu har jag tagit upp lite av det vi nämnde idag.
Helt sjukt att vi har sånt här samhälle som vi lever i. Så himla vardagliga grejer som jag inte har tänkt på förut, men nu kommer jag gå och tänka på det här med skyltar osv. Jag ska fasen ställa mig på en familjeparkering någon gång, bara för att liksom :P

Har träffat Sofie och Tina en stund idag.
Kollade på när dom åt kattspya, eller ja... det var ju självklart inte det, dom åt pölsa, men det såg ut som kattspya. dom tjata att jag skulle smaka men njaa.. jag vägrade faktiskt :P

En kul grej som kom upp idag:
Sofie: vad ska jag ha på den andra väggen i hallen då?
Jag: Spegeln?!
Sofie: Men den tänkte jag sätta upp på dörren.
Jag: (efter en liten tänkestund) men... hur ska du få posten då?
Sofie: ASGARVAR, men på garderobsdörren såklart!
Jag: jaha!! (skrattar)

inte så lätt och veta ju :P
glömde bort att hon har en garderob i hallen haha :P så det kan gå.

Usch är helt frusen, blir nog en dusch nu, sen typ sova.. är stentrött!

Ledig imorgon, gött gött :)

Kommentarer
Postat av: Moster

Mycket intressant ...håller med dig helt ! Vårt samhälle är ganska gammalmodigt* det behöver styras upp en hel del...det är 2010 och mycket har hänt.Är ju som du vet väldigt samhällsintresserad ser allt som debatter o Uppdrag granskning osv.Vi är ju en del av vårt samhälle så visst måste man bry sig och reagera ! Bra skriven blogg Jenny,nu ska moster lägga sig så jag säger natti o massa kramar från mig o Love <3<3<3

2010-10-28 @ 22:25:11
Postat av: Jennysjogren.blogg.se

Moster: ja jag tycker också sånt här är ganska intressant faktiskt, finns ju hur mycket som helst som man kan dra upp, men det här som jag skrev kom jag på nu i alla fall. Det är sjukt att vi lever i sånt här samhälle om jag ska vara ärlig, hoppas att det kommer ändra sig någon gång! jag ska med snart lägga mig. Natti natti hälsa Love :) <3<3<3

2010-10-28 @ 22:44:24
URL: http://jennysjogren.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Här kommer jag flera år senare :)
Jag går alltid på killarnas om det är någorlunda fräscht. Nöden har inte lag hos mig hahaa och jag är ju inte ute för att stå i kö mer än vad man gör för att få beställa ett glas vin i baren.

För övrigt så är jag ganska säker på att frisörer inte längre får ta olika betalt på dam och herr. Man måste ta för tid eller längd. Trodde dock att det började gälla innan 2010, så lite oroväckande att du sett det så nyss :)

2013-04-16 @ 16:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0